Sport als hulpmiddel bij burn-out preventie

Laat je motiveren, bekijk onze spotlight pagina

Iedereen weet het tegenwoordig wel, bewegen is goed voor een mens! Niet alleen talloze onderzoeken tonen dit aan, maar ook de ervaringen van mensen laten hen inzien dat hun gevoel van vitaliteit stijgt wanneer ze regelmatig bewegen. Voor een optimaal resultaat wordt door de Gezondheidsraad dagelijks minimaal 30 minuten matig intensief bewogen (denk aan wandelen of fietsen) aanbevolen. Als aanvulling hierop wordt in de ideale situatie 3 keer per week een uur aan intensieve beweging (‘sporten’) gedaan. Dit mag in alle vormen zijn, dus zowel teamsport als fitness. Aangeraden wordt om 2 keer per weeg een workout met spierversterkende oefeningen te doen om het verouderingsproces en risico’s op ziekten tegen te gaan.

Sport als burn-out preventie
Voor veel mensen zijn deze standaarden echter niet haalbaar, door de stijgende druk vanuit zowel de privé- als werksituatie. Toch is het zeer raadzaam om meer balans in te brengen en de invulling van je tijd onder de loep te nemen. Ieder mens heeft behoefte aan ‘eigen’ tijd’. Sporten levert een belangrijke bijdrage aan geestelijke ontspanning en daarnaast draagt het natuurlijk bij aan de gezondheid van je lichaam. Zowel de lichamelijke als de mentale gezondheid verbetert, met als gevolg een vitaal gevoel!

Privé
Met de toenemende druk en het overlopen van werk in het privéleven, is de burn-out een steeds vaker voorkomend fenomeen. De klachten van een burn-out ontstaan onder andere door een hoge mate van stress en gehaastheid, de druk om altijd te presteren, het toenemen van het aantal verantwoordelijkheden en de continue verbinding met de buitenwereld door de snel ontwikkelende techniek. Als je het allemaal op een rijtje zet, is het ook niet zo gek dat een mens vroeg of laat in elkaar stort onder de (zelf) opgelegde druk. Tijd om in te grijpen dus!

Aanpakken
Er moet iets gebeuren, dat is wel duidelijk. Men hoeft alleen maar naar het toenemende burn-out percentage te kijken, met name onder jonge mensen (de zogenoemde ‘millenials’). Verbetering kan alleen ontstaan wanneer werkgevers en werknemers met elkaar samenwerken. Enerzijds heeft de werkgever de verantwoordelijkheid om waar mogelijk zich in te zetten voor het welzijn van de werknemer. Niet alleen op financieel gebied, maar ook in het creëren van een prettig werkmilieu waar de werknemer de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen en in een goede sfeer samen te werken met collega’s, die elkaar versterken. Daarnaast dient de werknemer ook de ruimte te krijgen om buiten werktijden om rust te vinden en tijd voor zichzelf te kunnen inplannen, naast tijd voor familie en sociale contacten. Een voorbeeld van een bedrijf dat hier al in investeert is Omniplan Amsterdam. Zij laten zien dat ze de vitaliteit van de werknemer voorop stellen en dat het dalen van het ziekteverzuim als gevolg hiervan een fijne bijzaak is. Met initiatieven als buikspierkwartiertjes, gezonde voeding en dranken in de kantine en gezamenlijke acties zoals de Dam tot Dam loop, motiveren zij het personeel om een gezonde leefstijl aan te nemen. Dit werkt aanstekelijk, steeds meer werknemers kiezen bewust voor een omschakeling in hun dagelijkse gewoonten.

Anderzijds heeft de werknemer zelf de verantwoordelijkheid om stappen te ondernemen, door actief te zijn in het aannemen van een gezonde leefstijl, rustmomenten in te plannen en prioriteiten te stellen. Om mentale gezondheid te bewerkstelligen, is fysieke gezondheid een vereiste. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat lichamelijke activiteit in de vorm van sporten bijdraagt aan de levenstevredenheid en het dalen van het stress niveau onder mensen met een druk bestaan. Daarnaast wordt sport erkend als effectieve ondersteunende methode in de behandeling van verschillende mentale problematieken, waaronder angst- en stemmingsstoornissen¹². Ook kan het als hulpmiddel preventief worden ingezet wanneer iemand tegen een burn-out aan zit³. Sporten zorgt voor het vrijkomen van hormonen waardoor men een geluksgevoel ervaart. Daarnaast leidt fysieke inspanning tot mentale ontspanning, het is simpelweg een stuk lastiger om je druk te maken over werk en privéleven wanneer je je een uurtje uit de naad werkt.

Om kort te gaan, is beweging dus voor iedereen goed. Het is een relatief eenvoudige manier om allerlei problemen, zowel op fysiek als mentaal vlak, tegen te gaan. Werkgevers kunnen dit mede benutten om te voorkomen dat hun werknemers uitvallen en om het ziekteverzuim te verlagen. Door werknemers wat meer tijd voor zichzelf te gunnen en hen te motiveren om een gezonde leefstijl te implementeren, zullen deze zich vitaler voelen en met meer plezier en enthousiasme op de werkvloer verschijnen. Uiteindelijk worden zowel de werknemers als werkgever hier dus beter van! 

Referenties
Jonsdottir, I. H., Rödjer, L., Hadzibajramovic, E., Börjesson, M., & Ahlborg, G. (2010). A prospective study of leisure-time physical activity and mental health in Swedish health care workers and social insurance officers. Preventive medicine, 51(5), 373-377.

Lindwall, M., Gerber, M., Jonsdottir, I. H., Börjesson, M., & Ahlborg, G., Jr. (2014). The relationships of change in physical activity with change in depression, anxiety, and burnout: A longitudinal study of Swedish healthcare workers. Health Psychology, 33(11), 1309-1318.

Toker, S., & Biron, M. (2012). Job burnout and depression: Unraveling their temporal relationship and considering the role of physical activity. Journal of Applied Psychology, 97(3), 699-710.

One Switch Ruitervitaal Locatie Midden-Nederland Trisport Rhenen

One Switch heeft haar eigen locatie in Rhenen. Wij verzorgen (sportspecifieke) Personal Training en Groepstrainingen binnen de sportschool Trisport Rhenen. 

Ruitervitaal met de One Switch App!!

Wij introduceren nu ons nieuwe online coaching middel om optimale resultaten te behalen op gebied van ruiterfitheid: de One Switch App!!

Case Entrea Onderwijs Nijmegen

19 april j.l. is One Switch in actie geweest binnen Entrea Nijmegen. Hier verzorgden we een weerbaarheidstraining gebaseerd op vertrouwen hebben in jezelf en je collega’s, het aangeven van grenzen en het vinden van balans tussen ontspannen en doorzetten. 

Lage rugklachten; wat nu?

Lage rugpijn is een veel voorkomend probleem bij volwassenen. Waar komen deze vandaan vanuit fysiek oogpunt, waardoor ontstaan ze en wat kun je eraan doen?